
To be, or not to be? That is the question—
Whether 'tis nobler in the mind to suffer
The slings and arrows of outrageous fortune,
Or to take arms against a sea of troubles,
And, by opposing, end them? To die, to sleep—
No more—and by a sleep to say we end
The heartache and the thousand natural shocks
That flesh is heir to—'tis a consummation
Devoutly to be wished! To die, to sleep.
To sleep, perchance to dream—ay, there's the rub,
For in that sleep of death what dreams may come
When we have shuffled off this mortal coil,
Must give us pause. There's the respect
That makes calamity of so long life.
For who would bear the whips and scorns of time,
Th' oppressor's wrong, the proud man's contumely,
The pangs of despised love, the law's delay,
The insolence of office, and the spurns
That patient merit of th' unworthy takes,
When he himself might his quietus make
With a bare bodkin? Who would fardels bear,
To grunt and sweat under a weary life,
But that the dread of something after death,
The undiscovered country from whose bourn
No traveler returns, puzzles the will
And makes us rather bear those ills we have
Than fly to others that we know not of?
Thus conscience does make cowards of us all,
And thus the native hue of resolution
Is sicklied o'er with the pale cast of thought,
And enterprises of great pith and moment
With this regard their currents turn awry,
And lose the name of action.—Soft you now,
The fair Ophelia!—Nymph, in thy orisons
Be all my sins remembered.
ترجمة خليل مطران :
أكائن أنا أم غير كائن ؟ تلك هي المسألة ، أي الحالتين أمثل بالنفس ؟ أتحمل الرجم بالمقاليع وتلقي سهامي الحظ الأنكد ؟ أم النهوض لمكافحة المصائب ولو كانت بحراً عجاجاً ، وبعد جهد الصراع إقامة حد دونها ، الموت نوم ثم لاشئ . نوم تستقر به من آلام القلب وآلاف الخطوب التي وكلتها الفطرة بالأجسام ، ونخشاه على أنه حقيقى بأن نرجوه ، الموت رقاد , رقاد وقد تكون به أحلام،آه هذه عقدة المسألة ! إنما الخوف من تلك الأحلام التي قد تتخلل رقاد الموت بعد النجاة من آفات الحياة هو الذي يقف دونه العزم ، ثم هو الذي يسومنا عذاب العيش . وما أطول مداه ، إذ لولا هذاالخوف لما صبر أحد على المذلات والمشقات الراهنة ، ولا على بغي الباغي ولا على تطاول الرجل المتكبر ولا على شقاء الحب المرذول ، ولا على إبطاءات العدل ولا على سلاطة السلطة وقحة القدرة ،ولا على الكوارث التي يبتلى بها الحسب الصحيح والمجد الصريح بفعل الجهلة وتهجم السفلة ، وفيوسع المرء أن يترخص في الإبتعاد فيسلم من كل هذه الرزايا بطعنة واحدة من خنجر في يده .من الذي كان يرضى بالبقاء رازحاً تحت الحمل دائم الأنين مستنزفاً ماء الجبهة من الأعياء لولا أنه يتقي أمراً وراء الحياة ، البلد المجهل الذي لم يستكشفه باحث ولم تتخط تخومه قدم سائح،يحدونا أن نؤثر الصعب بين أهلنا على السهل بين قوم لانعرفهم. من ثم قوي الضمير وجعلنا كلنا جبناء ، من ثم تحول الزهو في لون العزيمة إلى شحوب بفعل التفكير ، من ثم صودم التصميم على كل أمر عظيم فانحرف عن طريقه ، ثم بطل ولم يجدر باسم العمل ، مهلاً مهلاً . الآن . هذه أوفيليا الجميلة .. يا ابنة الماء لعلك تذكريني في أدعيتك فتمحى خطاياي
Thanks Nehal for your vital participation on the blog. Really, your are industrious student.Keep your effort up.
ReplyDelete